1. Tantadruj (učna veriga) - delavnicaZoran Božič, druga izvedena dela Opis: Delavnica pri predmetu Didaktika književnosti na Oddelku za slovenistiko Filozofske fakultete v Ljubljani. Predstavitev učne verige na podlagi Kosmačeve novele Tantadruj. Ključne besede: Ciril Kosmač, novela, Tantadruj, učna veriga, tesno branje, slovenska književnost, eksistencializem, Most na Soči, katoliška cerkev, izobčenstvo Objavljeno v RUNG: 20.03.2018; Ogledov: 4886; Prenosov: 174 Celotno besedilo (488,90 KB) |
2. OSEBNOST CIRILA KOSMAČA V NJEGOVIH LITERARNIH DELIH, LITERARNOZGODOVINSKIH PREGLEDIH, ŠTUDIJAH IN SPOMINIHNeža Šuligoj, 2017, diplomsko delo Opis: V diplomski nalogi sem predstavila podobo pisatelja Cirila Kosmača, ki sem jo sestavila iz avtorjevih avtobiografskih del, literarnozgodovinskih pregledov, študij in spominov njegovih sodobnikov in sodobnic. Veliko njegove literature je avtobiografske, torej je v mnogih njegovih delih literarna oseba pisateljev alter ego. Iz Kosmačevih besedil si lahko torej ustvarimo tudi podobo o pisatelju. Vendar je to literarizirana podoba, ki jo je potrebno razumeti kot del upovedanega sveta, na kar so opozorile tudi literarne zgodovinarke in zgodovinarji. Po drugi strani obstaja kar nekaj spominskih zapisov o Kosmaču, ki so jih prispevali njegovi sodobniki in sodobnice. Med literarnimi besedili in spominskimi zapisi sem odkrila podobnosti v prikazovanju pisateljeve osebnosti.
Diplomska naloga je razdeljena na pet poglavij, začne se z razlago avtorjevega življenja. Drugo poglavje opisuje avtobiografijo in avtobiografskost v Kosmačevih delih ter njegov opus, v tretjem poglavju je opisana osebnost Cirila Kosmača v literarni zgodovini, v četrtem poglavju je sestavljena osebnost iz avtorjevih del, v zadnjem poglavju pa so zbrani spomini na pisatelja. Za tem sledijo še ugotovitve. Ključne besede: Ciril Kosmač, pisatelj, avtobiografija, osebnost, literarna zgodovina. Objavljeno v RUNG: 25.01.2018; Ogledov: 7245; Prenosov: 216 Celotno besedilo (1,48 MB) |
3. Sreča se je ustavila v PodseluZoran Božič, 2000, strokovni članek Opis: Za dogajalni prostor v Matkovi Tini, Sreči in Krstu pri Savici je značilna pokrajina ob vodi. Voda simbolično spira krivdo preh osrednjih literarnih oseb, tj. krčmarjeve Tine, Strežkove Tinke in Črtomira, ki so hrepeneli po ljubezni, vendar pa končali kot izobčenci in zakrivili dejanja z usodnimi posleidcami. Tina, Tinka in Črtomir so svoj križev pot hodili ob reki Soči, le-to pa zaznamuje podoba krščanskega svetnika Janeza Nepomuka, zaščitnika pred naraslimi vodami, ki je za to, da bi lahko živela prepovedana ljubezen, žrtvoval svoje življenje. Ključne besede: France Prešeren, Ivan Pregelj, Ciril Kosmač, voda, očiščevanje, Krst pri Savici, Matkova Tina, Sreča, romantična pesnitev, novela, Janez Nepomuk Objavljeno v RUNG: 18.12.2017; Ogledov: 5158; Prenosov: 0 Gradivo ima več datotek! Več... |
4. |
5. Pregelj, Bevk, Kosmač, Šorli, Vuga in literarni kanon : Okrogle obletnice leta 2010Zoran Božič, 2014, samostojni znanstveni sestavek ali poglavje v monografski publikaciji Opis: Pet tolminskih književnikov, ki jim zaradi okroglih obletnic rojstva ali smrti letos posvečamo posebno pozornost, ni mogla prezreti nobena slovenska literarna zgodovina, čeprav so jim sestavljavci podeljevali različen kanonični status. Še večje razlike med njimi se pokažejo pri analizi srednješolskih beril, v katerih se pri izbiri avtorjev in njihovih leposlovnih del poleg literarnozgodovinskih uporabljajo tudi druga, predvsem recepcijska merila. Ključne besede: slovenski književniki, literarni kanon, Ivan Pregelj, France Bevk, Ljubka Šorli, Ciril Kosmač, Saša Vuga, srednješolska berila, literarna zgodovina Objavljeno v RUNG: 18.12.2017; Ogledov: 4593; Prenosov: 0 Gradivo ima več datotek! Več... |
6. Simbolika dogajalnega prostora v Matkovi Tini, Sreči in Krstu pri SaviciZoran Božič, 2001, drugi znanstveni članki Opis: Za dogajalni prostor v Matkovi Tini, Sreči in Krstu pri Savici je značilna pokrajina ob vodi. Voda simbolično spira krivdo treh osrednjih literarnih oseb, tj. krčmarjeve Tine, Strežkove Tinke in Črtomira, ki so hrepeneli po ljubezni, vendar pa končali kot izobčenci in zakrivili dejanja z usodnimi posledicami. Tina, Tinka in Črtomir so svoj križev pot hodili ob reki Soči, to pa zaznamuje podoba krščanskega svetnika Janeza Nepomuka, zaščitnika pred naraslimi vodami, ki je za to, da bi lahko živela prepovedana ljubezen, žrtvoval svoje življenje. Ključne besede: slovenska književnost, literarni motivi, voda, Prešeren, France: Krst pri Savici, Pregelj, Ivan: Matkova Tina, Kosmač. Ciril: Sreča Objavljeno v RUNG: 14.12.2017; Ogledov: 4378; Prenosov: 0 Gradivo ima več datotek! Več... |
7. Tantadrujevo iskanje sreče: od didaktike do interpretacijeZoran Božič, 2015, izvirni znanstveni članek Opis: Članek obravnava primer šolske interpretacije srednje dolgega pripovednega besedila, in sicer po načelu učne verige odlomkov z vprašanji za tesno branje. Ta didaktični pristop se je sicer na Slovenskem uveljavljal že pred drugo svetovno vojno, bolj sistematično uresničitev pa je doživel z izidom delovnih zvezkov za domače branje Zlati poljub in Poljub zlata leta 1998. Po skoraj dveh desetletjih šolske rabe je čas za natančnejšo presojo pristopa oz. njegove uporabnosti, tudi s pomočjo primerjave dveh učnih verig, nastalih po znani Kosmačevi noveli Tantadruj. Članek zaključuje interpretativni poskus, ki Tantadrujevo iskanje sreče povezuje s pripovedovalčevim iskanjem ustvarjalnega navdiha. Ključne besede: Ciril Kosmač, učna veriga, tesno branje, domače branje, didaktika književnosti Objavljeno v RUNG: 09.05.2017; Ogledov: 5224; Prenosov: 235 Celotno besedilo (842,78 KB) |
8. The Learning Chain of Excerpts Didactic Model : The Example of the Novella “Tantadruj” by Ciril KosmačZoran Božič, 2017, izvirni znanstveni članek Opis: The paper presents a case study of the interpretation of a medium-length narrative text in pre-college settings based on a learning chain of excerpts model supplemented with questions for close reading. This didactic approach had already become widespread in Slovenia prior to WW II, and achieved a more systematic realization with the publication of two workbooks for home reading: Zlati poljub (The golden kiss; Božič 1998) and Poljub zlata (The kiss of gold; Božič 1998) in 1998. After almost two decades of its application in schools, it is time for a more detailed assessment of the approach and its usefulness, which has been carried out by also comparing two learning chains that were created for the well-known novella “Tantadruj” by Kosmač. The paper concludes with a learning chain that connects Tantadruj’s search for happiness with the narrator’s search for creative inspiration. Ključne besede: Ciril Kosmač, learning chain, close reading, home reading, literature didactics Objavljeno v RUNG: 13.02.2017; Ogledov: 4912; Prenosov: 273 Celotno besedilo (271,08 KB) |
9. Didaktični model učne verige odlomkov: na primeru novele Tantadruj Cirila KosmačaZoran Božič, 2016, izvirni znanstveni članek Opis: Članek obravnava primer šolske interpretacije srednje dolgega pripovednega besedila, in sicer po modelu učne verige odlomkov z vprašanji za tesno branje. Ta didaktični pristop se je sicer na Slovenskem uveljavljal že pred drugo svetovno vojno, bolj sistematično uresničitev pa je doživel z izidom delovnih zvezkov za domače branje Zlati poljub in Poljub zlata leta 1998. Po skoraj dveh desetletjih šolske rabe je čas za natančnejšo presojo pristopa oz. njegove uporabnosti, tudi s pomočjo primerjave dveh učnih verig, nastalih po znani Kosmačevi noveli Tantadruj. Članek zaključuje primer učne verige, ki Tantadrujevo iskanje sreče
povezuje s pripovedovalčevim iskanjem ustvarjalnega navdiha. Ključne besede: Ciril Kosmač, učna veriga, tesno branje, domače branje, didaktika književnosti Objavljeno v RUNG: 06.02.2017; Ogledov: 5511; Prenosov: 0 Gradivo ima več datotek! Več... |
10. PRIMERJAVA TREH MEDIJSKIH URESNIČITEV BALADE O TROBENTI IN OBLAKU CIRILA KOSMAČA (KNJIGA, FILM IN RADIJSKA IGRA)Nina Pušnar, 2016, diplomsko delo Opis: Diplomska naloga je osnovana na primerjavi treh medijskih uresničitev Balade o trobenti in oblaku: noveli Cirila Kosmača, filma režiserja Franceta Štiglica in radijske igre po radijski dramatizaciji Mitje Mejaka. V prvem delu najprej predstavim avtorje vseh treh uresničitev in izpostavim nekaj splošnih razlik med vsemi tremi različicami dela. Predstavim tudi glavne značilnosti obdobja, v katerem je nastala literarna predloga, in se dotaknem primerjave med bralcem, gledalcem in poslušalcem. V nadaljevanju primerjam vse tri medije in predstavim adaptacijo literarnega dela. Sledi tipologija pripovedovalca, nazadnje pa predstavim še vsebino vseh treh medijskih uresničitev. V drugem delu naloge primerjam vse tri medijske uresničitve, pri čemer se osredotočam na vsebino, pripovedovalca, simboliko, like, tematiko in motiviko, kompozicijo ter kraj in čas dogajanja. Na osnovi primerjave ugotovim, da med uresničitvami obstajajo pomembne razlike in zaključim, da je najboljša izmed vseh treh uresničitev Kosmačeva novela. Ključne besede: Balada o trobenti in oblaku, adaptacija dela, film, radijska igra, Ciril Kosmač, France Štiglic, Mitja Mejak Objavljeno v RUNG: 28.09.2016; Ogledov: 6375; Prenosov: 383 Celotno besedilo (1,07 MB) |