1. Pogled na (samo)cenzuro skozi štiri delovalniške vlogeBarbara Pregelj, 2024, izvirni znanstveni članek Opis: Ena od specifik slovenskega literarnega sistema je, da agentje pogosto opravljajo različne
vloge in delujejo na različnih delovalniških ravninah. Na temelju lastnih izkušenj in konkretnih
primerov bom razmišljala o (samo)cenzuri pri prevajanju, urednikovanju, raziskovanju in
branju, torej na ravninah produkcije, distribucije in recepcije. Pri tem bom preverjala, ali še
vedno drži, da je prevod lahko pogumnejši od izvirnih besedil; kako pomembna je avtocenzura
in upoštevanje družbenih norm pri uredniškem delu; kako uveljavljanje Pennacovih spodbud
bralcu lahko narekuje tudi (jezikovna) cenzura ter kako cenzura določa dostopnost
raziskovalnih gradiv na področju znanosti. Ključne besede: sistemska teorija, cenzura, delovalniške ravni, prevajanje, urednikovanje, motiviranje za branje, literarni posredniki Objavljeno v RUNG: 06.01.2025; Ogledov: 548; Prenosov: 0 Gradivo ima več datotek! Več... |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. Prešernovo vnebovzetje - kulturni svetnik number one : Predavanje na Gimnaziji Nova Gorica ob 25. obletnici UNGZoran Božič, druga izvedena dela Opis: Predavanje prinaša oris Prešernovega življenja in dela v povezavi s kanonizacijskimi mehanizmi oz. njegovo potjo od izobčenca do kulturnega svetnika številka ena. Ključne besede: France Prešeren, kanonizacija, slovenska književnost, kulturni svetnik, cenzura, parodija, Simon Jenko, Fran Malavašič, Anton Mahnič, Fran Terseglav, Dimitrij Rupel, Valentin Stanič, Miha Kastelic, Valentin Vodnik Objavljeno v RUNG: 04.02.2020; Ogledov: 4807; Prenosov: 0 Gradivo ima več datotek! Več... |
7. Svoboden, pogumen, cenzuriran ...Andraž Gombač, Zoran Božič, 2019, intervju Opis: Članek o dogajanju v Cankarjevem letu. Ključne besede: Ivan Cankar, slovenska književnost, moderna, Zoran Božič, cenzura, kulturni svetnik, poučnost Objavljeno v RUNG: 07.01.2019; Ogledov: 4952; Prenosov: 119
Celotno besedilo (1,74 MB) |
8. Cankar - človek, narod in šolski sistemZoran Božič, druga izvedena dela Opis: Predavanje o življenju in delu Ivana Cankarja, o njegovem narodnem in državnem položaju in o njegovi obravnavi v šolskem sistemu. Ključne besede: Ivan Cankar, srednja šola, berila, slovenska literatura, kanonizacija, didaktizacija, recepcija, strip, cenzura Objavljeno v RUNG: 29.11.2018; Ogledov: 5249; Prenosov: 0 Gradivo ima več datotek! Več... |
9. |
10. Besedila Ivana Cankarja na šolski klopiZoran Božič, 2018, izvirni znanstveni članek Opis: Tako kot v slovenskem kulturnem in narodnem življenju nasploh tudi v berilih besedni umetnik z Vrhnike zaseda položaj drugega kulturnega svetnika, takoj za Francetom Prešernom. Čeprav je zapustil Slovencem impozanten literarni opus, zajet v tridesetih knjigah zbranega dela, in je najpomembnejši slovenski pisatelj in še zlasti dramatik, Cankarjeve šolske objave tudi ob letošnji stoti obletnici zaostajajo za Prešernovimi. V prvih desetletjih dvajsetega stoletja so nekateri sestavljavci beril za šolsko rabo prezahtevna besedila krajšali, cenzurirali ali celo potvarjali (npr. Brinarjev poseg v konec črtice Mater je zatajil). Cankarjeva šolska besedila so še vedno presenetljivo aktualna, tako tista pozabljena (npr. črtice Majsko veselje, Istrski osel in Peter Klepec ter kratek roman Nina) kot tista, ki so še vedno prisotna v vseh učnih načrtih (npr. avtobiografski roman Na klancu). Vsekakor nam tematsko, žanrsko in slogovno izjemno pester Cankarjev opus ponuja mnogo možnosti za problemski pristop do leposlovnega besedila. Ob stoti obletnici se pojavljajo tudi nove priredbe (npr. stripovske izdaje cikla črtic Moje življenje, povesti Hlapec Jernej in njegova pravica in drame Hlapci), ki nedvomno utrjujejo Cankarjev kanonski položaj, imajo pa tudi pomanjkljivosti in predvsem ne morejo nadomestiti poglobljenega branja izvirnika. Ključne besede: Ivan Cankar, slovenska književnost, kulturni svetnik, srednješolska berila, kanonizacija, didaktika, cenzura, problemski pouk, aktualizacija, strip Objavljeno v RUNG: 26.11.2018; Ogledov: 5251; Prenosov: 126
Celotno besedilo (7,85 MB) |