1. |
2. |
3. “Rajši ‘stara devica’, nego nesrečna ženica”: podobe starejših žensk v delih zgodnjih slovenskih pisateljicKatja Mihurko Poniž, prispevek na konferenci brez natisa Opis: V starejši slovenski pripovedni prozi ženski lik le redko zavzema osrednje mesto. In še tedaj, kadar lahko govorimo o protagonistkah, so to mlada dekleta v vlogi ljubezenskih objektov. Kot matere so ženski liki postavljeni v ozadje, kjer velikokrat le nemo opazujejo dogajanje ali pa umrejo že na porodu, še preden vstopijo v jesen življenja. Starejše ženske so le redko prikazane kot dobrohotna bitja z življenjsko modrostjo, pogosto so izpostavljene posmehu ali pomilovanju, še posebno, če imajo status neporočene ženske. Dobrodušni, samski in veseljaški ostareli stric Dolef iz prvega slovenskega romana nima dopolnila v ženskem liku ne v času svojega nastanka ne leta kasneje. V referatu bom pregledno predstavila redke like starejših žensk pri slovenskih pisateljih iz obdobij realizma in moderne, poiskala njihove izvore v arhetipskih podobah v ljudskem slovstvu in slovanskih mitologijah (Jága bába in liki čarovnic) ter jih soočila z upodobitvami, ki so jih ustvarile pisateljice v raziskovanem obdobju.
Drugačne podobe starejših žensk namreč odkrivamo že v delih prvih slovenskih prozaistk. Luiza Pesjak v ciklu Žensko življenje in ženska ljubezen (1865) kot lirski subjekt vpelje babico, ki nagovarja svojo vnukinjo. Pavlina Pajk prikaže v pripovedi Roka in srce (1881) neporočeno žensko, ki je s svojim življenje zadovoljna in pri njej mlado dekle išče nasveta. Z raznolikimi podobami starejših žensk je slovensko književnost obogatila Zofka Kveder tako v kratki pripovedni prozi kot v romanu Hanka.
Pri raziskavi “ženskega” pogleda na starke in starejše ženske v dobi moderne se bom oprla na esej Die alte Frau (Starka) nemške feministke Hedwig Dohm, napisan leta 1903, ki razkriva modern pogled na vlogo starejših žensk v družbi na prelomu stoletja in izraža vero, da lahko emancipacija žensk s tem, ko odpravi prepričanje, da je obstoj ženske utemeljen samo v njenem spolu, torej v njeni reproduktivni funkciji, obrne na bolje tudi življenje žensk v tretjem življenjskem obdobju in tako ustvari njihovo novo, drugačno podobo. Najdeno v: ključnih besedah Povzetek najdenega: ...podobami starejših žensk je slovensko književnost obogatila Zofka Kveder tako v kratki pripovedni prozi kot... Ključne besede: starka, Luiza Pesjak, Pavlina Pajk, Zofka Kveder Objavljeno: 23.12.2016; Ogledov: 3757; Prenosov: 0
Polno besedilo (1,03 MB) |
4. Between Fact and Fiction: Zofka Kveder as a Feminist icon in the Writings of her ContemporariesKatja Mihurko Poniž, objavljeni povzetek znanstvenega prispevka na konferenci Opis: In the article, the process of a development of a female writer Zofka Kveder (1878-1926) into a feminist icon of the early 20th century in Croatian, Czech, Slovenian, Serbian, and Austrian space will be discussed. Kveder’s oeuvre consists of prose, plays, literary and theatre reviews, as well as feminist writing in the Slovenian, Czech, Croatian, and German language. Due to her status of a feminist and cultural icon, she has never been an overlooked or forgotten author. However, although the Slovenian, Croatian, Czech, and Serbian literary histories have intensively dealt with her work and personality in the last two decades, the strategies of her “canonization” have never been properly reflected upon.
As a literary figure, Kveder first appears in the poems and sketches of her husband, Croatian decadent poet Vladimir Jelovšek, namely, in his collection Simfonije (Symphonies, 1900), dedicated to her (“To my Sonja”). In it, she appears as a nervous young woman who transforms in the relationship with her beloved man (the lyrical subject) from the inexperienced, frightened, childish sincere but warm person (who is physically and psychically totally subjected to the lyrical subject) into an emancipated young writer.
In the magazine Čas, Czech modernist writer J.S. Machar describes her as one of the most beautiful and pure souls. Kveder’s Czech period (1900-1906) inspired her friend Zdenka Hasková as well. She reflected upon their first meetings in the poem Věnovani (Dedication) in the collection Cestou (The Way, 1920). Slovenian author is idolized; her luminous personality and creative geniality are exposed. Háskova also wrote an article about their friendship (Jihoslovanské přátelství, Yugoslavian friendship) and published it in 1923. A lengthy biographical text was written by Slovenian feminist and Kveder’s friend Minka Govekar.
In the German speaking space, Austrian politician Martha Tausk, another one of Kveder’s close friends, wrote about her. In the collection of novellas Fernambuk und anderes (Fernambuk and the Other, 1930) she portrayed Kveder in a memorial text Die Geschichte einer Freundschaft (The Story of a Friendship). In all these works, Kveder’s positive character dominates. A completely different image is presented in the novel Bjegunci (Fugitives, 1933), written by Avgust Cesarec. In this novel with a key, Kveder is presented through the character of the protagonist’s mother and does not have a single positive trait.
Diverse representations and attempts of constructing Zofka Kveder as a cultural icon of the South-Slavic space open questions about strategies of glorifying the author’s role in different literary systems and concealing the truth about certain personality features, which were not in line with the positive image of Kveder as a feminist role model for younger generations. These strategies testify the positive aspirations and aporias of the early feminist icon- and role-model building. In the presentation, narrative and discursive strategies of writing a story about a female writer, a feminist, and a New Woman Zofka Kveder will be revealed. Najdeno v: ključnih besedah Ključne besede: Zofka Kveder, biografija, Vladimir Jelovšek, Martha Tausk, Zdenka Haskova, J.S. Machar, Minka Govekar, Avgust Cesarec Objavljeno: 23.12.2016; Ogledov: 4773; Prenosov: 0
Polno besedilo (1,26 MB) Gradivo ima več datotek! Več...
|
5. FraeunliteraturKatja Mihurko Poniž, 2016, strokovni sestavek v slovarju, enciklopediji ali leksikonu Najdeno v: ključnih besedah Povzetek najdenega: ...Frauenliteratur, Josipina Turnograjska, Pavlina Pajk, Zofka Kveder, Luiza Pesjak... Ključne besede: Frauenliteratur, Josipina Turnograjska, Pavlina Pajk, Zofka Kveder, Luiza Pesjak Objavljeno: 23.12.2016; Ogledov: 4130; Prenosov: 0
Polno besedilo (776,59 KB) |
6. |
7. |
8. The Reflections of Feminist Ideas in Novels and Short Stories by Slovenian Women WritersKatja Mihurko Poniž, 2016, izvirni znanstveni članek Najdeno v: ključnih besedah Povzetek najdenega: ... Zofka Kveder, Angela Vode, Berta Bojetu, Suzana Tratnik,... Ključne besede: Zofka Kveder, Angela Vode, Berta Bojetu, Suzana Tratnik, Nataša Sukič Objavljeno: 28.03.2017; Ogledov: 3387; Prenosov: 0
Polno besedilo (3,92 MB) |
9. Avtorice pri srednješolski obravnavi književnostiZoran Božič, vabljeno predavanje na konferenci brez natisa Opis: Referat na podlagi članka Avtorice v slovenskih srednješolskih berilih. Razkriva spolno zaznamovano neenakost v srednješolskih učnih načrtih in berilih in kanonizacijske mehnaizme, povezane s spolno identiteto književnika. Najdeno v: ključnih besedah Povzetek najdenega: ...spolna neenakost, domače branje, matura, Ivan Cankar, Zofka Kveder... Ključne besede: avtorice, slovenska književnost, berila, spolna neenakost, domače branje, matura, Ivan Cankar, Zofka Kveder Objavljeno: 15.05.2017; Ogledov: 3696; Prenosov: 0
Polno besedilo (680,47 KB) |
10. Spol v dobi moderneKatja Mihurko Poniž, drugo učno gradivo Najdeno v: ključnih besedah Povzetek najdenega: ...Weininger, Sigmund Freud, Marica Nadlišek, Elvira Dolinar, Zofka Kveder, Alma Karlin, seksizem... Ključne besede: Christine de Pizan, Rosa Mayreder, Ellen Key, Otto Weininger, Sigmund Freud, Marica Nadlišek, Elvira Dolinar, Zofka Kveder, Alma Karlin, seksizem Objavljeno: 22.08.2017; Ogledov: 3671; Prenosov: 0
Polno besedilo (164,10 MB) |