1. |
2. |
3. Težave z besednim redom – prispevek k tipologiji napak pri usvajanju slovenščine kot drugega jezika na osnovnošolski stopnjiAnja Batič, 2015, undergraduate thesis Abstract: V diplomski nalogi se posvečam učenju in usvajanju slovenščine kot drugega jezika ter napakam v besednem redu, ki pri tem procesu nastajajo. Otroci, ki se preselijo v Slovenijo, se morajo brez posebnih uvajalnih jezikovnih tečajev takoj vključiti v osnovnošolsko izobraževanje. Novo okolje, nova šola in novi sošolci predstavljajo veliko spremembo za vsakogar, poleg tega pa so otroci izpostavljeni tudi novemu jeziku, ki ga v večini primerov ne znajo. V šolskem letu 2013/2014 sem sodelovala z OŠ Šturje in petim učencem pomagala z dodatnimi urami slovenščine. V tem obdobju sem zbrala besednoredne napake, ki so nastale pri reševanju delovnih listov in ustnem odgovarjanju na zastavljena vprašanja. Napake sem razvrstila in poskušala poiskati njihov izvor. Osredotočila sem se na možnost negativnega jezikovnega prenosa iz njihovega prvega jezika – bosanščine – v novi jezik – slovenščino. Found in: ključnih besedah Summary of found: ...Besedni red, usvajanje jezika, učenje jezika, bosanski jezik, slovenski jezik,... Keywords: Besedni red, usvajanje jezika, učenje jezika, bosanski jezik, slovenski jezik, priseljenci Published: 23.09.2015; Views: 4653; Downloads: 259
Fulltext (521,23 KB) |
4. Does Grammatical Structure Accelerate Number Word Learning? Evidence from Learners of Dual and Non-Dual Dialects of SlovenianFranc Marušič, Rok Žaucer, Vesna Plesničar, Tina Razboršek, Jessica Sullivan, David Barner, 2016, original scientific article Abstract: How does linguistic structure affect children’s acquisition of early number word meanings? Previous studies have tested this question by comparing how children learning languages with different grammatical representations of number learn the meanings of labels for small numbers, like 1, 2, and 3. For example, children who acquire a language with singular-plural marking, like English, are faster to learn the word for 1 than children learning a language that lacks the singular-plural distinction, perhaps because the word for 1 is always used in singular contexts, highlighting its meaning. These studies are problematic, however, because reported differences in number word learning may be due to unmeasured cross-cultural differences rather than specific linguistic differences. To address this problem, we investigated number word learning in four groups of children from a single culture who spoke different dialects of the same language that differed chiefly with respect to how they grammatically mark number. We found that learning a dialect which features “dual” morphology (marking of pairs) accelerated children’s acquisition of the number word two relative to learning a “non-dual” dialect of the same language. Found in: ključnih besedah Summary of found: ...števila, številke, slovnično število, dvojina, narečja, usvajanje, učenje, slovenščina, angleščina, numbers, grammatical number, dual,... Keywords: števila, številke, slovnično število, dvojina, narečja, usvajanje, učenje, slovenščina, angleščina, numbers, grammatical number, dual, dialects, acquisition, learning, Slovenian, English Published: 10.08.2016; Views: 4092; Downloads: 234
Fulltext (1,38 MB) |
5. Teorija jezika skozi prizmo usvajanja nejezikovnih prvin – pilotna študijaTjaša Popović, 2017, undergraduate thesis Abstract: V središču diplomske naloge je možnost, da bi lahko temelje za univerzalno hierarhijo funkcijskih projekcij, ki jo opazujemo v jeziku, iskali v splošni kogniciji (Žaucer 2015). Če taki temelji obstajajo, lahko pričakujemo, da obstaja tudi povezava med vrstnim redom funkcijskih projekcij, v katerih se v samostalniški zvezi pojavljajo pridevniki, in vrstnim redom usvajanja konceptov, ki jih pridevniki v ustrezni funkcijski projekciji izražajo. Na podlagi preteklih raziskav (Radford 1996) pričakujemo, da bodo otroci koncepte, ki so v hierarhiji postavljeni nižje, usvojili prej in tiste, ki so višje, kasneje. V diplomskem delu so zato predstavljene kartografske raziskave, ki kažejo, da obstaja v samostalniški zvezi univerzalna hierarhija pridevnikov. Sledeč Scottu (2002)preverjamo, ali slovenščina potrjuje univerzalno hierarhijo, ki je bila predlagana predvsem na podlagi angleščine. Pri tem je posebna pozornost posvečena pridevnikom, ki poimenujejo velikost, obliko in barvo. Sklenemo, potrjujoč Scottove (2002) trditve, da si ti sledijo v zaporedju velikost → oblika → barva. V nadaljevanju so predstavljeni rezultati pilotne študije, s pomočjo katere smo pri otrocih preverjali razumevanje konceptov velikosti, oblike in barve. Na podlagi dobljenih rezultatov ne moremo sklepati o vrstnem redu usvajanja konceptov velikosti, oblike in barve, saj se je pokazalo, da so otroci, ki so nalogo razumeli, že usvojili vse tri raziskovane koncepte. Found in: ključnih besedah Summary of found: ...Univerzalna hierarhija funkcijskih projekcij, pridevniki, samostalniška zveza, usvajanje jezika, koncepti, velikost, oblika, barva.... Keywords: Univerzalna hierarhija funkcijskih projekcij, pridevniki, samostalniška zveza, usvajanje jezika, koncepti, velikost, oblika, barva. Published: 25.05.2017; Views: 4813; Downloads: 271
Fulltext (1,02 MB) |
6. Kaj nam usvajanje nejezikovnih prvin pove o ustroju jezikaTjaša Popovič, Petra Mišmaš, Rok Žaucer, 2017, published scientific conference contribution abstract Found in: ključnih besedah Keywords: usvajanje, pridevniki, koncepti, kognicija, kartografija, skladnja Published: 16.10.2017; Views: 3255; Downloads: 0
Fulltext (447,79 KB) |
7. Kako otrok z okvaro sluha usvoji jezik?Matic Pavlič, dictionary, encyclopaedia, lexicon, manual, atlas, map Abstract: Starši, vzgojitelji in zdravniki gluhih otrok so si edini: želijo jih pripraviti za samostojno življenje in jih čim bolj vključiti v družbo. Ta želja je plemenita, vendar pa je vključevanje lahko uspešno le, če pri njem upoštevamo zakonitosti jezikovnega razvoja. V tem priročniku boste izvedeli: kaj je jezik in kako se razlikuje od drugih načinov sporazumevanja; kdaj in na kakšen način otrok usvoji jezik; kako pomemben je jezik za otrokov razvoj v najzgodnejšem obdobju; zakaj gluhi otroci pogosto zaostajajo v jezikovnem razvoju in posledično tudi v razvoju nekaterih splošnih miselnih sposobnosti; kako lahko ukrepate, da bo vaš otrok po običajni poti usvojil jezik – in se izognil zaostanku. Found in: ključnih besedah Summary of found: ... Usvajanje jezika, gluhota, slovenski znakovni jezik... Keywords: Usvajanje jezika, gluhota, slovenski znakovni jezik Published: 06.11.2017; Views: 3996; Downloads: 0
Fulltext (14,03 MB) |
8. Raba pridevnikov pri najmlajših govorcihTina Dolenc, 2018, undergraduate thesis Abstract: Predlagano je bilo, da je vrstni red pridevnikov posledica prirojene hierarhije slovničnih projekcij (Cinque 2014), ki gostijo različne pridevniške kategorije. Če teorija drži, usvajanje pridevnikov pri otrocih poteka v nasprotnem vrstnem redu hierarhiji, saj otrok stavčno zgradbo pridobiva od najnižje projekcije k najvišji (Radford 1996). Diplomska naloga predstavlja rezultate primerjave rabe pridevnikov kategorij velikost, barva in oblika v govoru staršev in otrok. Rezultati kažejo, da si v govoru otrok te kategorije sledijo v zaporedju, ki ga je predlagal Scott (2002). Found in: ključnih besedah Summary of found: ...gostijo različne pridevniške kategorije. Če teorija drži, usvajanje pridevnikov pri otrocih poteka v nasprotnem vrstnem... Keywords: pridevnik, pridevniško zaporedje, hierarhija pridevnikov, otroški govor, usvajanje jezika Published: 03.09.2018; Views: 3260; Downloads: 175
Fulltext (343,09 KB) |
9. Usvajanje načela maksimiziranja predpostavke v kontekstu slovenskih glagolov 'misliti' in 'vedeti'Manca Mušič, 2018, master's thesis Abstract: Magistrsko delo se osredotoča na pragmatično načelo maksimiziranja predpostavke (Maximize Presupposition). Uporabljeni so bili rezultati eksperimentalne študije, ki je vključevala slovenska glagola misliti in vedeti. Glavni cilj raziskave je bil preveriti, pri kateri starosti je možno pri otrocih zaslediti poznavanje načela maksimiziranja predpostavke, njihovo zmožnost izračuna sklepov, ki jih načelo sproži, in izbire optimalne alternative. V eksperimentu sta sodelovali skupini otrok v starosti 5 in 7 let. Uporabljena metodologija in gradivo sta temeljila na referenčni študiji Stateve in drugih (2017), ki je proučevala vlogo dvojezičnosti na usvajanje načela. Rezultati magistrskega dela napeljujejo na obstoj razvojne osi usvajanja načela pred sedmim letom ter odpirajo vprašanja glede usvajanja faktivnega glagola vedeti pri petih letih. Found in: ključnih besedah Keywords: pragmatika, jezikoslovje, usvajanje jezika, psiholingvistika, slovenščina Published: 27.09.2018; Views: 3835; Downloads: 147
Fulltext (1,25 MB) |
10. Kaj nam usvajanje nejezikovnih prvin pove o ustroju jezikaPetra Mišmaš, Tjaša Popović, Rok Žaucer, 2018, published scientific conference contribution Abstract: V članku predstavljamo pilotno študijo, s katero smo preverjali ustreznost metodologije za testiranje hipoteze, da lahko univerzalno skladenjsko hierarhijo funkcijskih projekcij pojasnimo s splošno kognicijo. Konkretno se osredotočamo na samostalniško zvezo, v kateri najdemo pridevnike za velikost, obliko in barvo, ki jih lahko povezujemo s koncepti, ki jih taki pridevniki poimenujejo (npr. slovenski pridevnik rdeč poimenuje koncept rdeče barve). Pridevniki omenjenih kategorij se v (slovenski) samostalniški zvezi tipično pojavijo v zaporedju 'velikost > oblika > barva'. Če skladenjska hierarhija odseva splošno kognicijo, potem lahko ob predpostavki, da se skladenjska zgradba usvaja od spodaj navzgor, pričakujemo, da bodo otroci najprej usvojili koncept barve, nato oblike in nazadnje velikosti. V prispevku se osredotočamo na zasnovo, ustreznost in izboljšave naloge 'poišči par', ki je bila rabljena v pilotni študiji. Found in: ključnih besedah Keywords: koncepti, pridevniki, usvajanje, kartografija Published: 04.12.2018; Views: 2775; Downloads: 0
Fulltext (221,09 KB) |